محورهای جشنواره نانو

محور آب و محیط زیست

شواهد نشان می‌دهد که درصد بسیار بالایی از محصولات آینده متکی بر فناوری نانو خواهد بود. این فناوری می‌تواند کیفیت زندگی انسان را تا حدود زیادی بهبود بخشد. بازار محصولات نانو ساختار مورد استفاده در حوزه محیط زیست در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۳/۴ میلیارد دلار بوده است، انتظار می‌رود که با توسعه بیشتر فناوری نانو، کارایی روش‌های مختلف تصفیه آب، خاک و هوا بهبود یابد. همچنین انتظار بر این است که استفاده از محصولات مبتنی بر فناوری نانو هزینه کاهش آلودگی را کاهش دهد. بنا بر پیش‌بینی‌ها بازار محصولات مبنتی بر فناوری نانو در حوزه محیط زیست در سال ۲۰۲۰ به ۴۱/۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

محور انرژی

انرژی یکی از بخش‌های بسیار مهم در زندگی بشر است که دلیل آن به نقش انرژی در فعالیت‌های انسان باز می‌گردد. از آنجایی که تقاضا برای انرژی هیچ‌گاه کاهش نخواهد یافت، بنابراین باید به دنبال توسعه فناوری‌های جدید بود تا با استفاده از فناوری‌هایی نظیر فناوری نانو بتوان روش‌های موثرتری برای تولید انرژی به‌دست آورد. در حال حاضر کاربرد فناوری نانو و نانومواد در باتری‌های یون‌-‌لیتیم، پیل سوختی، دیودهای نشر نور، ابرخازن‌ها و پیل‌های خورشیدی از جمله موضوعات داغ در حوزه انرژی محسوب می‌شوند.

محور سلامت و بهداشت

با توسعه فناوری نانو در بخش بهداشت و سلامت می‌توان محصولاتی تولید کرد که بطور مستقیم و غیرمستقیم بر ارتقای سلامت انسان، بهداشت جامعه و سلامت محیط زیست تاثیر گذارند. با توجه به کاربردهای اخیر فناوری نانو در حوزه پزشکی، می‌توان گفت این فناوری، کلیدی برای روش‌های تشخیصی سریع‌تر و آسان‌تر بیماری‌ها در آزمایشات گوناگون است. همچنین از کاربردهای فناوری نانو در صنایع آرایشی‌ و بهداشتی نیز می‌توان به ویژگی‌های عمده کرم‌های ضدآفتاب حاصل از فناوری نانو نسبت به محصولات قدیمی اشاره کرد. در حوزه تشخیص و شناسایی فناوری نانو سبب بهبود کارآیی و عملکرد ابزارهای تشخیص و دقت حسگرها شده است. استفاده از نانوذرات مغناطیسی سبب بهبود و افزایش دقت دستگاه MRI می‌گردد.

محور مواد غذایی و کشاورزی

امروزه از فناوری نانو در طیف وسیعی از صنایع، شامل محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی، لوازم‌آرایشی و صنایع غذایی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، به نظر می‌رسد که تغییر و تحولات نانو فناوری و کاربردهای آن در صنایع غذایی، چشمگیرتر از دیگر حوزه‌ها باشد. تحویل کارا و اثربخش مواد مغذی و انواع پروتئین‌های تفکیک‌پذیر زیستی، تنها بخشی از فناوری‌های نوظهور در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی است که با استفاده از نانو فناوری توسعه یافته است. حوزه دیگری که در صنایع غذایی و کشاورزی با پیشرفت و تکامل قابل توجهی مواجه بوده است، استفاده از نانو فیلم‌ها و کاربرد آن در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی است که به ماندگاری و طول عمر بیشتر محصولات و نیز حمل‌ونقل و جابجایی ایمن آن‌ها کمک می‌نماید.

عنوان‌های پژوهشی

آب و محیط زیست
انرژی
سلامت و بهداشت
مواد غذایی و کشاورزی